چگونه VPN های رایگان از کاربران خود درآمد کسب می کنند
به طور کلی، VPN ها دو نوع داده کاربر را جمع آوری می کنند: گزارش اتصال و گزارش استفاده. در حالی که موارد اولی برای عیبیابی و بهبود خدمات مورد نیاز هستند، دومی اطلاعات بیشتری درباره فعالیتهای کاربر به صورت آنلاین، مانند سایتهای بازدید شده، اطلاعات دانلود شده، تعاملات آنلاین و مکانها ارائه میدهد.
VPN های رایگان هر چقدر هم که ادعا کنند بی احساس هستند، می توانند تا حد زیادی از اطلاعاتی که جمع آوری می کنند سود ببرند. بیایید به استراتژیهای مختلف درآمدزایی که برخی از خدمات رایگان استفاده میکنند نگاهی بیندازیم.
فروش اطلاعات کاربر
VPN های رایگان اغلب از فناوری های مختلف ردیابی داده مانند کوکی ها، بیکن های وب و پیکسل های ردیابی برای نظارت بر فعالیت آنلاین شما استفاده می کنند. این ردپاهای دیجیتال، همراه با اطلاعات شخصی که در حین ثبت نام ارائه می کنید (نام، آدرس و ایمیل شما)، اغلب دوباره بسته بندی می شوند و به تبلیغ کنندگان یا کارگزاران داده فروخته می شوند. در واقع، تحقیقات ProPrivacy فوقالذکر گزارش میدهد که 40 درصد از VPNهای رایگان در فروشگاه Google Play میتوانند دادههای شناسایی شخصی را به بیرون درز کنند.
این VPN های رایگان به دور از اینکه به عنوان نگهبان حریم خصوصی شما عمل کنند، می توانند جزئیات پیچیده زندگی و ترجیحات شما را به بالاترین قیمت پیشنهاد دهند. فروش دادههای کاربر ممکن است به اشتراکگذاری ایمیل شما با مشاغل شخص ثالث گسترش یابد، و دریچههای ورود به هجوم هرزنامهها و ایمیلهای ناخواسته باز شود. پیامدها فراتر از یک صندوق ورودی به هم ریخته است – شما همچنین در برابر ایمیلهای فیشینگ و سایر فعالیتهای مخرب آسیبپذیر میشوید و خطر قابلتوجهی را به راحتی درک شده VPNهای رایگان میافزاید.
با وجود آزاردهنده بودن و غیراخلاقی بودن، اگر این اقدامات در سیاست حفظ حریم خصوصی VPN فاش شده و توسط کاربر موافقت شود، قانونی هستند. اختلاف بین ادعاهای حفظ حریم خصوصی و سیاست حفظ حریم خصوصی VPN های رایگان در واقع منجر به ایجاد یک شکایت علیه HotSpot Shield Free VPN در کمیسیون تجارت فدرال در ایالات متحده ثبت شده است. اگرچه هنوز حل و فصل نشده است، اما این مورد اهمیت بررسی دقیق قراردادهایی را که کاربران منعقد می کنند نشان می دهد.
تبلیغات هدفمند
بر اساس ماهیت مدل کسب و کار خود، VPN های رایگان اغلب نیاز به جبران کمبود هزینه های اشتراک کاربر دارند. یکی از روش های رایج استفاده از داده های گسترده ای است که آنها برای اهداف تبلیغاتی جمع آوری می کنند.
آنها ممکن است مستقیماً از داده های شما برای بازاریابی استفاده کنند. هر زمان که وارد سیستم شوید یا چیزی را به صورت آنلاین جستجو کنید که علاقه شما را برانگیزد، VPN یادداشت می کند. سپس این دادهها انواع تبلیغاتی را که به شما ارائه میکنند و اینکه چگونه میتوانند این کار را به بهترین نحو انجام دهند، اطلاع میدهد. به عنوان مثال، VPN لمسی فقط خدمات رایگان ارائه می دهد و درآمد آن فقط از طریق تبلیغات درون برنامه ای و خرید ایجاد می شود.
تبلیغکنندگان برای نمایش تبلیغات در برنامههای VPN پول پرداخت میکنند، که منجر به غرق شدن کاربران در تبلیغات پاپآپ میشود. این تبلیغات اغلب شخصیسازی میشوند، که نشان میدهد VPN دادههای شما را با تبلیغکنندگان به اشتراک گذاشته است، بهطور بالقوه شامل سابقه مروری است که قصد داشتید از آن محافظت کنید. این پارادوکس تاسفبار نشان میدهد که چگونه ابزاری که برای حفظ حریم خصوصی خود به آن اعتماد دارید، میتواند در عوض آن را برای کسب سود نقض کند.
استفاده از کوکی ها برای ردیابی آنلاین شما
برخلاف وعده ناشناس ماندن، بسیاری از VPN های رایگان فعالیت های آنلاین کاربران را با استفاده از گزارش های اتصال و استفاده برای نمایه عادات و علایق کاربر ردیابی می کنند.
همانطور که در بالا ذکر شد، کوکی های مرورگر، چراغ های وب و پیکسل های ردیابی ابزارهای رایج برای نظارت بر رفتار آنلاین هستند. در حالی که این ابزارها فعالیت های آنلاین شما را بررسی می کنند، اغلب نامرئی هستند.
در نتیجه، حتی اگر ممکن است فکر کنید که به صورت ناشناس در حال پیمایش در وب هستید، فعالیتهای آنلاین شما میتواند به طور مداوم تحت نظارت باشد، حتی برخی از VPNهای رایگان این دادهها را به اشخاص ثالث میفروشند. این عمل اساساً هدف مورد نظر VPN – محافظت از حریم خصوصی آنلاین شما را تضعیف می کند.
استفاده از VPN رایگان همچنین در صورتی که در یکی از کشورهای اتحاد Five، Nine یا 14 Eyes مستقر باشد، میتواند منجر به پیامدهای قانونی شود و آنها را ملزم میکند تا در صورت درخواست، دادههای کاربر را با سازمانهای دولتی به اشتراک بگذارند. بنابراین، در حالی که VPN های رایگان ممکن است وسوسه انگیز به نظر برسند، آنها اغلب با هزینه های پنهانی برای حریم خصوصی شما و به طور بالقوه حتی جایگاه قانونی شما همراه هستند.
تاکتیک های پرفروش
در حالی که خدمات رایگان VPN می تواند نقطه شروع مفیدی باشد، بسیاری از آنها از تاکتیک های افزایش فروش برای تشویق کاربران برای تغییر به برنامه های پولی خود استفاده می کنند. این روشها اغلب خدمات رایگان را محدود میکنند و قصد دارند تا پیشنهاد برتر را جذابتر کنند. تاکتیک های افزایش فروش می تواند شامل موارد زیر باشد:
- محدودیت های داده: بسیاری از VPN های رایگان میزان داده ای را که می توانید استفاده کنید محدود می کنند یا سرعت اتصال شما را کاهش می دهند. مثلا، بادنویسی و مرا پنهان کن به ترتیب سقف داده ماهانه 2 و 10 گیگابایت را اعمال کنید و با Hotspot Shield، کاربران روزانه به 500 مگابایت محدود می شوند. هنگامی که به این حد رسیدید، احتمالاً مجبور خواهید شد به یک طرح برتر ارتقا دهید، نوید مصرف نامحدود داده و سرعت بیشتر.
- محدود کردن سایت های مسدود شده جغرافیایی: VPN های رایگان ممکن است سرورها یا کشورهایی را که می توانید به آنها متصل شوید محدود کرده و شما را از دسترسی به وب سایت ها یا خدمات خاصی که در مکان های جغرافیایی خاص قفل شده اند منع کنند. به عنوان مثال، Opera VPN انتخاب سرور را برای برنامه رایگان خود به سه منطقه محدود می کند. اگر میخواهید به این سایتهای محدود دسترسی داشته باشید، اغلب از شما خواسته میشود که به یک طرح پولی با دامنه وسیعتری از دسترسی به سرور ارتقا دهید.
- ایمیل اسپم: در نهایت، ممکن است صندوق ورودی خود را مملو از ایمیلهای تبلیغاتی ببینید که محدودیتهای طرح رایگان را برجسته میکنند و در عین حال فضیلتهای خدمات برتر را تمجید میکنند. اگرچه این ایمیلها بخشی از استراتژی بازاریابی ارائهدهنده VPN هستند، حجم و محتوا گاهی اوقات میتواند وارد حوزه هرزنامه شود.
در نهایت، تمام این تاکتیکهای افزایش فروش با تأکید بر مزایای بالقوه خدمات VPN پولی، شما را به سمت پرداخت هزینه خدمات ممتاز راهنمایی میکنند.
آلوده کردن دستگاه شما به بدافزار
به طور نگران کننده ای، برخی از VPN های رایگان با تخلیه مخفیانه بدافزارها، از جمله نرم افزارهای جاسوسی یا باج افزار، روی رایانه، تبلت یا گوشی هوشمند، امنیت دستگاه شما را به خطر می اندازند و به طور بالقوه باعث آسیب قابل توجهی می شوند.
با استفاده از بدافزارها، VPN ها ممکن است کنترل کاملی بر دستگاه شما به دست آورند و امکان دسترسی نامحدود به داده های ذخیره شده شما را فراهم کنند. از اطلاعات دستگاه و داده های موقعیت مکانی شما گرفته تا جزئیات شخصی بیشتر مانند ایمیل ها، پیام ها و شماره تلفن، همه داده های ذخیره شده در دستگاه شما قابل استخراج، ویرایش، اصلاح و حذف هستند.
نمونه بارز تاکتیک های متقلبانه برای کسب سود است مورد هولا، یک سرویس VPN شناخته شده برای استفاده از بدافزار برای تبدیل دستگاه های کاربران رایگان خود به گره های خروجی یا سرورهای VPN. به عنوان یک سرویس پروکسی همتا به همتا، Hola از پهنای باند و آدرس IP کاربران برای ارائه خدمات به مشتریان پرداخت کننده خود بدون اطلاع یا رضایت استفاده کرد.
باعث می شود آنها را در فید شبکه اجتماعی خود تبلیغ کنید
گاهی اوقات، VPN های رایگان کاربران خود را تشویق می کنند تا خدمات خود را در رسانه های اجتماعی تبلیغ کنند. اگر درباره آنها در سایت هایی مانند فیس بوک، توییتر یا اینستاگرام پست کنید، ممکن است مزایایی مانند داده اضافی یا سرعت اتصال سریعتر ارائه دهند.
معمولاً به این صورت است: VPN رایگان از شما میخواهد که سرویس آنها را در رسانههای اجتماعی خود ذکر کنید، شاید با یک بررسی خوب یا توصیه به دوستان خود. در عوض، شما از مزایای خدمات بهره مند می شوید.
ممکن است این یک مبادله منصفانه به نظر برسد، اما به خاطر داشته باشید که شما اساساً VPN را با تبلیغات رایگان ارائه می کنید. مهم این است که به کاری که انجام می دهید فکر کنید. ترویج یک سرویس رایگان VPN می تواند دیگران را تشویق کند تا از سرویسی استفاده کنند که ممکن است حریم خصوصی یا ایمنی آنلاین آنها را به خطر بیندازد. قبل از اینکه بخواهید هر سرویسی را تبلیغ کنید، همیشه چاپ کوچک را بخوانید و تأثیر بالقوه آن را در نظر بگیرید.
فروش پهنای باند خود به کاربران پولی
مانند Hola که در بالا به آن پرداختیم، برخی از VPN های رایگان می توانند از اتصال اینترنت شما برای بهره مندی از مشتریان پرداخت کننده خود استفاده کنند. این امر به ویژه زمانی مرتبط است که یک VPN هم نسخه رایگان و هم نسخه پولی را ارائه می دهد. در حالی که شما به عنوان یک کاربر رایگان می توانید بدون هیچ محدودیت آشکاری به اینترنت متصل شوید، VPN می تواند از اتصال شما به روش های غیرمنتظره ای استفاده کند.
نمونه ای از این تاکتیک زمانی است که یک VPN ظرفیت اینترنت استفاده نشده شما، اساساً «پهنای باند» شما را می گیرد و آن را به مشتریان پرداخت کننده خود منتقل می کند. به عبارت ساده تر، VPN از منابع اینترنتی شما برای بهبود خدمات برای کسانی که پرداخت می کنند استفاده می کند و از این مبادله سود ایجاد می کند.
برای جلوگیری از این امر، در صورت داشتن نسخه پولی VPN، به تغییر آن فکر کنید. با این حال، همه VPN ها آشکارا به این عمل اعتراف نمی کنند، به این معنی که ممکن است از اتصال دستگاه شما برای بهبود تجربه مرور دیگران استفاده نشده باشد.
ایجاد بات نت
بات نت مجموعه ای از رایانه های به هم پیوسته است که برای انجام اقدامات مضر هماهنگ شده اند. ماشینهای منفرد در این شبکه که «رباتها» نامیده میشوند، توسط شخص ثالثی دستکاری میشوند تا بدافزار را به گردش درآورند، حملات را انجام دهند یا هرزنامهها را توزیع کنند. این کنترل اغلب از طریق ویروس ها یا کرم ها به ماشین ها نفوذ می کند و آنها را به “زامبی ها” تبدیل می کند تا اهداف مخرب را ارائه دهند.
علاوه بر استفاده از پهنای باند کاربران، هولا مجاز است دستگاه های کاربران را برای تبدیل شدن به بخشی از یک بات نت بزرگ که برای حملات بدافزار ناشناس استفاده می شود، آزاد کنید. این استفاده نادرست نه تنها دستگاه شما را در معرض خطر قرار می دهد، بلکه می تواند شما را درگیر فعالیت های آنلاین مضر بالقوه ناشی از ایمنی فرضی یک سرویس VPN رایگان نیز کند.
علیرغم تبلیغات عمومی این حادثه، برخی از VPN های رایگان این اقدامات را بدون کنترل ادامه می دهند و خطر قابل توجهی برای کاربران خود به همراه دارد.
#چگونه #VPN #های #رایگان #از #کاربران #خود #درآمد #کسب #می #کنند